Akutsnitt

Trodde inte jag skulle reagera som jag gjorde när jag tittade på Greys ikväll. Hade jag vetat vad som skulle komma hade jag kanske inte kollat alls.
Ett akut kejsarsnitt går fel och kirurgen snittar bebisens arm. Och jag bara brast! Det bara kom över mig. Minnena från mina snitt. Det första som jag trodde gick bra men som visade sig ha förtunnat min livmoder så pass att jag knappt fick behålla den när min andra dotter föddes.
Kirurgen sa att det var tur i oturen att det blev akutsnitt med mitt andra barn. Hade det inte blivit det hade livmodern kunnat brista och både jag och min lilla tjej Nikki Faith hade förmodligen inte funnits idag.
Jag var 10 cm öppen när hennes hjärtljud gick ner och dom beslutade att snitta mig. Hon hade navelsträngen runt halsen och endast 1 minut av syre kvar i blodet.
Kirurgen sa att ”det var som om Nikki satte sitt liv på spel för att rädda ditt.”

Nikki Faith föddes fredagen den trettonde för två år sen.
Jag har fortfarande väldigt svårt att ta till mig detta och ibland påminns jag och allt rivs upp.
Är så otroligt lyckligt lottad som har två så fina friska tjejer som förgyller min dag och är mitt allt!

Hoppas ingen tar illa vid sig av det jag skrivit. Känns skönt att skriva om det! Allt gick ju bra till slut! Sjukvården får så mycket skit när något går illa men oftast går det riktigt riktigt bra, glöm inte det. 😉

1 kommentar

Filed under Hemmaliv

One response to “Akutsnitt

  1. Det är bra att skriva av sig! Sen tror jag att det säkert kan hjälpa andra som har varit i liknande situationer. En vän till mig förlorade sitt barn i sommras och det får en själv att tänka till och att inte ta för givet att allting går bra. Jag är så lycklig att allt gick bra när Alvin kom till världen och jag hoppas det går lika bra när framtida syskon kommer 🙂
    Jag tycker du är stark och det är viktigt att bearbeta upplevelser, även om det ibland innebär att gråta till Gray’s. Jag gråter i och försig till det mesta, trodde sånt försvann när skrutten kommit ut men vissa saker har tydligen kommit för att stanna :p

    Många kramar!

    Ditte/Diellia

Kommentera

