Typiskt svenskt!

Jag jobbar som säljare på en Franchisefirma där jag säljer sängar från 1790:-/st upp till 60-70 000:-/st. Oavsett om kunden tittar på de dyraste eller de billigaste sängarna så måste dom ALLTID tänka på saken. Åka runt och jämföra priser. Kanske missar man nånting!!! Hemska tanke.

Varför är det så svårt att komma till skott när man hittar något man tycker om, som man passar bra i och som passar plånboken? Vad är det man ska tänka på?

Jag arbetade under 2001-2004 på Kreta för ett Timeshare företag som heter Club Greece. Det var samma dilemma där och svenskarna var värst. Kanske är vi otroligt försiktiga. Självklart ska man inte köpa något som man inte känner sig 100% säker på men samtidigt så ska man då inte vara rädd för att fråga frågor som kan få en att bli 100%!

Det värsta jag vet är när kunderna inte frågar. Häromdagen hade jag ett par inne där bara mannen provade sängarna. Jag fick känslan av att dom bodde särbos och att det bara var han som skulle köpa sängarna. Kvinnan gick runt och pratade lite för sig själv. Jag kunde inte få henne att prova. Så när dom gick utan att ha bestämt sig trodde jag inte dom skulle komma tillbaka, men det gjorde dom några timmar senare och han bestämde vilka sängar han skulle köpa. Så när jag skrivit in allt i datorn så är det HON som betalar och dom har SAMMA efternamn! Dom är alltså gifta! Mycket underligt par… och det var ju lite sent för mig att få henne att prova också. Men men, det är bara att hoppas att hon får sova bra! Kan inte hjälpa att tro, även om jag inte känner dom, att hon inte har ett dugg att säga till om hemma. Stackars kvinna… hon gick verkligen och pratade med sig själv.

Man får ju träffa en hel del folk när man jobbar i sängbranchen och man får höra både det ena och det andra!
En gång hade jag en kille som provjuckade bäddmadrassen!
En annan ville ha en huvudgavel med hemliga fack… undra vad han skulle gömma där!
Det har kommit en del grodor från min mun också. Som t ex när en snygg kille kom för att hämta sin sängram och jag frågade om han skulle få plats med den i bilen, ja det tror jag sa han. Okej säger jag, då går vi ut på lagret och kollar ditt paket… Fnitter fnitter.

Det är ganska tacksamt att sälja sängar, jag trivs jättebra med det jag gör. Man måste ju bli ganska personlig och på så sätt får man väldigt bra kontakt med sina kunder och många känns nästan som mina vänner. Jag glömmer aldrig ett ansikte och det underlättar ju när dom kommer tillbaka. Det blir en familjär stämning där alla känner sig välkomna! I love it!

Lämna en kommentar

Filed under Random

Kommentera

