Ny början

Imorgon kommer det en mäklare för att kolla på vårt hus. Samma mäklare som sålde till oss för ganska exakt 2 år sen.

När jag ringt honom kände jag först stor sorg, men efter en stunds tänkande och ett par samtal för att bli påmind om att det är det enda rätta, så kändes det rätt bra.

Jag gick runt och kollade vad som ska sparas och vad som ska bort. Kände ett litet hopp tändas i maggropen om att det här kan bli riktigt bra! Jag är bra! Jag måste intala mig det. Man ska gå på magkänslan har jag hört och under dom senaste åren har jag inte gjort det. Det ska bli ändring på det nu!

Det finns så mycket positivt med att flytta tillbaka in till ”stan”. (Eskilstuna är ändå inte ett så stort ställe.)
1. Min man kan ta sig till jobbet eller hem vilken tid som helst, jag slipper skjutsa i tid och otid.
2. Vi sparar bensinpengar och busskort.
3. Lägre boendekostnad.
4. Utrensning utav möbler och gammalt skräp.
5. Vi slipper rensa poolen i sommar och olja in ett gigantiskt soldäck.
6. Vi slipper klippa en gigantisk gräsmatta.
7. Vi behöver inte renovera.
8. Jag kan börja träna på ett GYM! 🙂

Det negativa då.
1. Ingen egen pool eller gigantiskt soldäck.
2. Ingen egen gigantisk gräsmatta.
3. Inga renoveringsprojekt.
4. Tryggheten för barnen – närhet till dagis och skola och vänner.
5. Närhet till naturen.
6. Vi förlorar vårt fina fantastiska hus som vi blev förälskade i.

Sanningen är den att jag ändå är en sån person som ÄLSKAR att klippa gräs och påta i trädgården. Få ta i sådär så det känns i hela kroppen.
Men om man inte delar det med sin partner och samtidigt försöker finnas för barnen så funkar det inte!

Jag vet att detta är ett enormt nederlag för min man. Att sälja huset. Hans hus är hans borg. Jag är ledsen för hans skull. Men samtidigt inte. Man kan inte bo i hus om man inte vill arbeta på det. Göra det som måste göras. Samarbeta och kommunicera. Vi kom ingenstans. På två år har vi inte kommit någon annanstans än djupare ner i det ekonomiska träsket och det är helt hans fel. Jag har kämpat och kämpat och kämpat. Jag kämpar än, men den här gången ger jag inte med mig. Pengar är inte lycka. Materiella saker gör inte mig lyckligare. Att kunna vara en glad mamma till mina barn gör mig lycklig. Att vara en glad fru skulle också kännas bra, hoppas vi kan komma dit en dag…

2010 ska bli mitt år! Året jag börjar göra saker för mig. Det är mitt nyårslöfte.

2 kommentarer

Filed under Hemmaliv

2 responses to “Ny början

  1. Pengar kan ändå vara en trygghet – en plattform. Vår (svenska) skam över att faktiskt oroa sig över ekonomi och faktiskt vilja ha det bättre ställt är märklig.

    • Pengar är oerhört viktigt. Som ekonom vet jag att det är vad vi måste göra. Vi går back varje månad pga min mans krediter. Jag har maxat ut mina krediter för att köpa mat och blöjor. Det går inte längre. Jag vill ha en ordnad ekonomi och faktiskt tjäna pengar.

Kommentera

